De ambities zijn onbescheiden. Modu wil de basis worden van alle gebruikte
consumentenelectronika. Kortom wat Windows voor software probeert te zijn,
wil Modu voor de consumentenelectronika worden.
Hoe werkt het? De Modu zelf lijkt op een groot uitgevallen dominosteen.
Het is al een mobiele telefoon op zich. Maar het apparaatje vormt vooral de
ingewanden van andere telefoons en draagbare consumentenelektronika. De Modu
kan namelijk in verschillende ‘jasjes’ worden geklikt, zogenaamde Modu
Jackets.
Zo kan het in een Blackberry-achtig jasje worden geklikt. Na het werk kan het
weer veranderen in een modebewuste telefoon met je eigen muziek. Maar ook
draagbare gameconsoles, navigatieapparatuur of mobiele televisie behoren tot
de mogelijkheden.
Wat is het voordeel? Alle datagegevens staan op de Modu. Volledig
gepersonificeerd op 1 gigabyte geheugen. Contactgegevens, adresgegevens en
persoonlijke instellingen, ze hoeven allemaal maar een keer ingesteld te
worden en werken vervolgens in alle apparaten. Bovendien zijn de jasjes niet
gebonden aan een bepaalde Modu. Heeft je buurman, een vriend of een
familielid ook zo’n apparaat, dan kunnen de ‘Jackets’ onderling worden
uitgewisseld.
Voor producenten die niet in de mobiele telefonie actief zijn, is dit een
uitkomst. TomTom zou bijvoorbeeld een navigatieapparaat kunnen ontwikkelen
voor de Modu. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Canon met zijn digitale
camera’s of voor Bose met stereo’s en autoradio’s. Zo kunnen ook deze
fabrikanten profiteren van de mobiele hausse.
Dov Moran, de zakenman die groot werd met opslag in flash, is de
oprichter van Modu. Zijn bedrijf Msystems verkocht hij eind 2006 voor 1,6
miljard dollar aan Sandisk. Met Modu hoopt hij een nieuwe klapper te maken.
Het bedrijfsleven ziet het in ieder geval zitten. Volgens het Israelische
businesstijdschrift Globes haalde Modu onlangs een slordige 100 miljoen op
in een tweede investeringsronde.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl